Marketing
Start met het in kaart brengen van je online en offline marketingactiviteiten. Kijk eens wat je allemaal al doet aan marketing. Ben je al voldoende bekend bij jouw doelgroep? Vraag daarbij ook eens advies aan een expert op het gebied van online marketing voor jouw specifieke winkel of dienst.
Offline marketing
Een paar dingen weet ik uit ervaring op het gebied van offline activiteiten zeker. Het organiseren van een evenement, samenwerking met andere bedrijven, een verrassende goodiebag, een inruilactie of bijvoorbeeld een productpresentatie, deze mix van persoonlijk aandacht en continu de gast verrassen, zorgen voor onvergetelijke momenten. Dit verrassen kan zitten in een extra mooie (cadeau) verpakking, een vrijblijvend adviesuur geven, een geschilderde boekenlegger, een gratis ijsje bij de Italiaanse ijscobar bij jou in de buurt, bedenk iets wat bij jouw activiteiten past.
Samenwerking
Ga eens met andere bedrijven, winkels of verenigingen brainstormen over een mogelijke samenwerking in de marketing, activiteiten of events. Heb je dezelfde doelgroep? Ga dan zeker met elkaar om de tafel om te overleggen of je gezamenlijk een promotie kunt opzetten en/of een evenement kunt organiseren.
Acties & events
Bij je marketingacties vermeld je specifiek de verrassende elementen, want je wilt dat de mensen naar jouw winkel / bedrijf of event komen. Geef daarom aan dat je deze week een uniek event organiseert, een bijzondere inruilactie hebt, een win actie hebt of dat mensen vrijblijvend langs kunnen komen voor een adviesuur. Schaarste en het tijdelijke karakter dat is veelal een hoge prikkel om te komen. Mensen krijgen bij schaarste een andere prikkel dan bij iets wat altijd aanwezig is.
Dus zorg dat vooral je online en offline marketingstrategie goed in kaart hebt gebracht met daarnaast aandacht voor sfeer, service, guest journey en persoonlijke aandacht voor meer (potentiële) klanten.